Σύντομη περιγραφή προγράμματος
Οι φαρμακοποιοί ολοκληρώνοντας τις σπουδές και ξεκινώντας την καριέρα τους, συχνά διαπιστώνουν ότι παράλληλα με τις γνώσεις τους στον επιστημονικό τομέα των σπουδών τους, θα πρέπει να αναπτύξουν και μια σειρά άλλες δεξιότητες για τις οποίες είναι ελλιπώς προετοιμασμένοι. Για παράδειγμα θα πρέπει να κατανοούν και να ανταποκρίνονται στις ανάγκες ολοένα και πιο απαιτητικών πελατών, να διαπραγματεύονται αποτελεσματικά με αντιπροσώπους επιχειρήσεων με τις οποίες συνεργάζονται, να κατανοούν τις χρηματοοικονομικές επιπτώσεις των αποφάσεών τους, να διαχειρίζονται αποτελεσματικά το ανθρώπινο δυναμικό του φαρμακείου τους και να διαμορφώνουν μια συνεπή στρατηγική για την ανάπτυξή του. Συνοπτικά, οι φαρμακοποιοί για να επιβιώσουν στο μέλλον θα πρέπει να αναπτύξουν επιχειρηματικές, ηγετικές, χρηματοοικονομικές, διοικητικές και στρατηγικές δεξιότητες. Οι ίδιοι αισθάνονται ότι για πολλά από αυτά δεν είναι επαρκώς προετοιμασμένοι και αναγκάζονται να "μάθουν πάνω στη δουλειά", συχνά αυτοσχεδιάζοντας.
Τρόπος διεξαγωγής
Για πρώτη φορά το πρόγραμμα θα προσφερθεί όχι μόνον δια ζώσης στις αίθουσες του Κέντρου δια βίου Μάθησης του ΟΠΑ, αλλά και μέσω παρακολούθησης μέσω σύγχρονης τηλεκπαίδευσης live streaming L/S. Αυτή προσφέρει:
- Εκπαίδευση χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς μέσω της σύγχρονης τηλεκπαίδευσης δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα σε φαρμακοποιούς από κάθε σημείο της χώρας να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα.
- Παρακολούθηση των διαλέξεων (live) από το χώρο του εκπαιδευόμενου μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας MS Teams την καθορισμένη ώρα/ημέρα του μαθήματος
- Δυνατότητα υποβολής ερωτήσεων στον διδάσκοντα την ώρα του μαθήματος
Δυνατότητα παρακολούθησης της βιντεοσκοπημένης διάλεξης σε μεταγενέστερο χρόνο - Ηλεκτρονική διάθεση του εκπαιδευτικού υλικού (διαφάνειες, πρόσθετο υλικό, εξωτερικοί σύνδεσμοι) μέσω της εκπαιδευτικής πλατφόρμας (ολόκληρο το εκπαιδευτικό υλικό προσφέρεται δωρεάν)
- Διενέργεια εξετάσεων μέσω της εκπαιδευτικής πλατφόρμας σε καθορισμένη ώρα/ημέρα από τον εισηγητή
- Η πρόσβαση στην εκπαιδευτική πλατφόρμα πραγματοποιείται για όλο το διάστημα της εκπαίδευσης μέσω της εγγραφής των συμμετεχόντων (καταρτιζομένων, εισηγητών) με αποστολή προσωπικών κωδικών από τη γραμματεία
Κάθε μάθημα αποσκοπεί στο να μεταδώσει στους σπουδαστές τη θεωρία και πρακτική στο αντικείμενο. Χρησιμοποιούνται οι πιο σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας (π.χ. χρήση πραγματικών μελετών περιπτώσεων, οπτικοακουστικά μέσα, επιχειρηματικά παίγνια, άρθρα από τη διεθνή και ελληνική βιβλιογραφία, υπόδηση ρόλων). Σε κάθε περίπτωση το φαρμακείο αποτελεί τη βασική μελέτη περίπτωσης εφαρμογής όλων αυτών των εννοιών, γνώσεων και τεχνικών.
Μαθησιακά αποτελέσματα
Το κενό αυτό φιλοδοξεί να καλύψει το προτεινόμενο πρόγραμμα, το οποίο διοργανώνεται για δέκατη φορά από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, με χορηγία από την Apivita. Από αυτό έχουν αποφοιτήσει περισσότεροι από 200 φαρμακοποιοί.
Tο εν λόγω πρόγραμμα έχει διάρκεια 300 ωρών και η μοναδικότητά του έγκειται στο ότι εκπαιδεύει τους συμμετέχοντες στη θεωρία και πρακτική ενός ευρύτατου φάσματος επιμέρους θεμάτων της διοίκησης επιχειρήσεων και της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας όπως: ανάπτυξη στρατηγικής σκέψης, μάρκετινγκ του φαρμακείου, ηγεσία στο φαρμακείο, χρηματοοικονομικά και λογιστική, διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού, αποτελεσματική διοίκηση πωλήσεων, ηλεκτρονικό εμπόριο και διαδίκτυο, διαπραγματεύσεις και επίλυση συγκρούσεων. Ολοκληρώνεται με την εκπόνηση επιχειρηματικού πλάνου (business plan) για την ανάπτυξη του φαρμακείου του κάθε συμμετέχοντος καταρτιζόμενου.
Θεματικές ενότητες
- Ανάπτυξη στρατηγικής σκέψης
- Διοίκηση Επιχειρήσεων - Διοίκηση Ανθρώνινου Δυναμικού
- Ηγεσία στο Φαρμακείο
- Το μάρκετινγκ του φαρμακείου
- Ειδικά θέματα μάρκετινγκ
(συμπεριφορά καταναλωτή - έρευνα αγοράς - διαπραγματεύσεις - category management - store layout - μάρκετινγκ υπηρεσιών) - Αποτελεσματική διοίκηση πωλήσεων
- Βασικές έννοιες οικονομικών για φαρμακοποιούς
- Βασικές έννοιες λογιστικής για φαρμακοποιούς
- Βασικές έννοιες χρηματοοικονομικών για φαρμακοποιούς
- Διαπραγματεύσεις και επίλυση συγκρούσεων
- Ηλεκτρονικό εμπόριο και διαδίκτυο - εφαρμογή στο φαρμακείο
- Εκπόνηση επιχειρηματικού πλάνου (business plan) για την ανάπτυξη του φαρμακείου
Εκπαιδευτικό υλικό
Κάθε μάθημα αποσκοπεί στο να μεταδώσει στους σπουδαστές τη θεωρία και πρακτική στο αντικείμενο. Χρησιμοποιούνται οι πιο σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας (πχ χρήση πραγματικών μελετών περιπτώσεων, οπτικοακουστικά μέσα, επιχειρηματικά παίγνια, άρθρα από τη διεθνή και ελληνική βιβλιογραφία, υπόδηση ρόλων). Σε κάθε περίπτωση το φαρμακείο αποτελεί τη βασική μελέτη περίπτωσης εφαρμογής όλων αυτών των εννοιών, γνώσεων και τεχνικών. Στους συμμετέχοντες διανέμονται δωρεάν πανεπιστημιακές σημειώσεις στην ελληνική και αγγλική γλώσσα καθώς και άλλο υλικό (πχ βιβλία στα βασικά αντικείμενα του προγράμματος, διαφάνειες διαλέξεων και σχετική με το αντικείμενο και τον κλάδο αρθρογραφία/βιβλιογραφία).
Η αξία του προγράμματος
Διαφοροποιείται από οποιοδήποτε ανάλογο πρόγραμμα εκπαίδευσης καθώς δεν εστιάζει σε ένα μεμονωμένο αντικείμενο (πχ μάρκετινγκ, πωλήσεις, λογιστικά) αλλά δίνει μια σφαιρική-συνολική εικόνα του φαρμακείου και των αναγκών του.
Εβδομαδιαίο πρόγραμμα
Καθώς το πρόγραμμα απευθύνεται σε εν ενεργεία φαρμακοποιούς, σχεδιάστηκε λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες εργασίας του κλάδου (π.χ. εφημερίες, απογευματινή εργασία). Για τούτο και διεξάγεται απογευματινές ώρες εργασίμων ημερών κατά κανόνα μία ημέρα την εβδομάδα, Δευτέρες απόγευμα 17:00-21:45, στις εγκαταστάσεις του ΚΕΔΙΒΙΜ (Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το οποίο βρίσκεται στην οδό Κεφαλληνίας 46, Αθήνα. Σε περιπτώσεις αργιών το μάθημα διεξάγεται Τετάρτη απόγευμα. Με τον τρόπο αυτό το πρόγραμμα διαρκεί μεν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, αλλά οι σπουδαστές ανταποκρίνονται καλύτερα στις υποχρεώσεις τους, έχουν άνεση χρόνου και πολύ καλύτερη δυνατότητα αφομοίωσης της διδασκόμενης ύλης.
Μέθοδοι αξιολόγησης και υπολογισμού τελικού βαθμού
Η παρακολούθηση των μαθημάτων είναι υποχρεωτική. Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα εξετάζονται γραπτώς στο τέλος κάθε θεματικής ενότητας. Οι εξετάσεις έχουν τη μορφή ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών, επίλυσης ασκήσεων και ανάπτυξης θεμάτων σχετικών με το χώρο του Φαρμακείου. Η κλίμακα βαθμολόγησης κυμαίνεται από 0-100. Επιτυχών θεωρείται ο σπουδαστής που βαθμολογείται τουλάχιστον με εξήντα (60). Οι σπουδαστές υποχρεούνται να παρακολουθούν κανονικά όλα τα μαθήματα και να συμμετέχουν στις φροντιστηριακές ασκήσεις. Σε περίπτωση που ο αριθμός των απουσιών σε κάθε μάθημα υπερβαίνει το 50% του συνολικού αριθμού των ωρών διδασκαλίας για το συγκεκριμένο μάθημα, ο σπουδαστής δεν δικαιούται να προσέλθει στις εξετάσεις κατά την πρώτη εξεταστική περίοδο, εκτός και αν οι απουσίες, κατά την κρίση του Επιστ. Υπευθύνου και του Εισηγητή του συγκεκριμένου μαθήματος, κριθούν δικαιολογημένες. Τις υποχρεώσεις των Καταρτιζομένων παρακολουθεί και επιμελείται η Γραμματεία του Κέντρου Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει και εκπόνηση Τελικής Εργασίας, η οποία αφορά την εκπόνηση επιχειρηματικού πλάνου (Business Plan) για την ανάπτυξη του φαρμακείου.